Странице

недеља, 29. април 2012.

INFORMACIONI SISTEMI NA INTERNETU

INFORMACIONI SISTEMI NA INTERNETU




Poslednjih godina, sa naglom ekspanzijom Interneta, pokušano je da se isti principi i tehnologije upotrebe i za realizaciju informacionih sistema. Tako su nastale nove kategorije informacionih sistema nazvane Intranet, Extranet i Virtuelne privatne mreže (VPN).

INTRANET


Intranet nije ništa novo, tako da izgraditi Intranet znači jednostavno upotrebiti Internet principe za prenos informacija unutar granica jedne poslovne organizacije ili sistema.

Kada se ima uvid na veliki obim informacija koje se danas nalaze u kompanijama, uključujući gomilu štampanih informacija kao što je poslovna dokumentacija, kompjuterska dokumentacija, procedure, različite specifikacije opreme, itd, dolazi se do zaključka o velikom značaju predstavljanja ovih informacija tako da budu trenutno dostupne svakom zainteresovanom, putem računarskih mreža. Korisnici informacija više ne moraju da preturaju po gomilama raznorazne dokumentacije, a ni kompanije ne moraju da troše novac i vreme na štampanje dokumenata i informacija, bez posebne garancije da će ih korisnici čitati. Većina od štampanih informacija se obično ne koristi upravo zbog problema dostupa ovim materijalima, a i kada im se pristupi često su zastarelog datuma. Intranet danas koriste mnoge kompanije da bi dostavili privatne korporacijske informacije internim korisnicima.

Intranet je bilo koja interna računarska mreža (LAN ili WAN) koja podržava Internet aplikacije, pre svega World Wide Web servis. Naravno, mreža mora da je realizovana pomoću TCP/IP protokola kao osnovni uslov  da se princip Intraneta može ostvariti. Ako mreža poseduje TCP/IP, onda je lako instalirati WWW servere i pretraživače (browser) koji rade na isti način kao oni na Internetu. Uobičajeno je da Intranet mreža bude priključena na javni Internet preko jednog mrežnog čvora. Ovaj čvor, osim što obezbeđuje povezivanje sa Internetom, ima važnu ulogu da služi kao zaštitna barijera (firewall), u cilju sprečavanja pristupa neželjenih spoljnih korinika na kompanijski Intranet.



Svaka veća firma danas poseduje veliku količinu poslovnih  informacija koje mora dostaviti svojim zaposlenim, kao i svojim spoljnim klijentima. Sledeća lista predstavlja primer različitih tipova dokumenata koje kompanije tradicionalno distribuiraju:

Dokumenti


Svaka veća firma danas poseduje veliku količinu poslovnih  informacija koje mora dostaviti svojim zaposlenim, kao i svojim spoljnim klijentima. Sledeća lista predstavlja primer različitih tipova dokumenata koje kompanije tradicionalno distribuiraju:

- Uputstva za kurseve i procedure;
- Uputsva vezana za kvalitet;
- Standard ISO 9000 – radne instrukcije;
- Programi koji se odnose na zaposlene;
- Uputstva za korišćenje softvera;
- Uputstva za rukovanje hardverom;
- Neprekidna pomoć;
- Objašnjenja o raznim standardima;
- Seminari;
- Uputstva za obuku kadrova i razni priručnici;
- Novosti u kompaniji i različita obaveštenja;
- Mape i šematski prikazi;
- Kompjuterski izveštaji;
- Korisnički podaci;
- Literatura vezana za prodaju i marketing;
- Cenovnici;
- Katalozi proizvoda;
- Objavljivanje stručnih radova i izveštaja.

Elektronska dokumentacija

Kompanije poseduju brojne forme dokumentacija smeštene na kompjuterima u obliku elektronske dokumentacije, kao i komponente softvera koje se tradicionalno prenose preko disketa ili preuzimaju preko mrežnih čvorova. Ovde se mogu nalaziti:
- Podaci o testovima;
- Korisnički podaci;
- Obrasci za dokumente;
- Softverske aplikacije;
- Komponente programerskih alatki.
U prošlosti mnogi od ovih resursa su bili sakriveni ili veoma teško dostupni preko računarske mreže. Danas, Intranet tehnologija omogućava kataloški prikaz resursa, u kontinualnom režimu rada, za korisnički pregled i njihovo automatsko preuzimanje, od strane bilo kog korisnika koji ima dozvolu za takvu radnju.

Interaktivna komunikacija

Postoje različite vrste dvosmerne komunikacije unutar kompanije koje mogu biti pokrivene interaktivnom komunikacijom. To su najčešće:
- Nadzori nad procesima i dobijanje povratnih informacija;
- Upiti o progresu poslova i poslovni izveštaji;
- Distribucija memoranduma, komentara i diskusija;
- Unos i prikupljanje podataka;
- Interaktivni upiti bazama podataka;
- Promocija proizvoda i naručivanje.

Intranet omogućava da se komunicira sa zaposlenima, korisnicima ili spoljnim klijentima, prezentovanjem informacija koje zahtevaju povratne informacije, njihovo prihvatanje i obrada podataka automatski kroz baze podataka. On, takođe, podržava spontano korisničko pretraživanje arhiviranih informacija i baza podataka.


EKSTRANET


Ekstranet je privatna računarska mreža koja koristi Internet protokole i javni telekomunikacioni sistem za razmenu poslovnih informacija i operacija, sa spoljnim korisnicima, dobavljačima ili proizvođačima. Ekstranet se može posmatrati kao deo kompanijskog Intraneta koji je dostupan korisnicima van kompanije, pre svega za razmenu velike količine podataka putem Interneta, za distribuciju kataloga proizvoda, za saradnju sa drugim kompanijama u cilju pravljenja zajedničkih projekata, za razvoj i korišćenje programa obuke sa drugim kompanijama, za distribuciju noviteta koji su od interesa za partnerske kompanije, itd. Na ovaj način, omogućava se ljudima van kompanije da jednostavno učitaju Internet (Web) prezentaciju kompanije i dobiju neophodne informacije za koje su zainteresovani. U mnogim situacijama, spoljni korisnici kojima su neophodne neke interne informacije drugih kompanija, žele da do njih dođu na najbrži mogući način. Pristup preko Interneta na Intranet kompanije pomoću Web prezentacija automatizuje ovaj kontakt korisnika, u najvećoj mogućoj meri, pri čemu se štedi na resursima, a povećava se i produktivnost. Mora se naglasiti da se pristup spoljnih korisnika na Intarnet kompanije dozvoljava samo posebno odabranim klijentima i da je strogo kontrolisan mnogim zaštitnim postupcima.
Kada se planira Ekstranet, mora se razmotriti širok spektar informacija koje mogu biti tražene ne samo od strane trenutnih klijenata, već i od budućih, zatim od potencijalnih saradnika, kao i od mogućih organizacionih promena same kompanije.

Ovde će biti nabrojane neke od informacija koje je moguće staviti na Web prezentaciju kompanije za korisnike Ekstraneta:

- Brošure proizvoda;
- Elektronski katalozi;
- Specifikacije proizvoda;
- Promocije proizvoda;
- Odgovori na često postavljana pitanja;
- Naručivanje i plaćanje putem Interneta;
- Uputstva za rukovanje proizvodima;
- Liste klijenata;
- Distribucija softverskih proizvoda preko mreže;
- Detalji garancije;
- Formulari za žalbe kupaca;
- Ponuda posla za nove radnike.

Na osnovu ove liste može se zaključiti da postoji značajna razlika u tipu informacija koje se stavljaju na Ekstranet i na Intranet. Iste prednosti koje Internet tehnologije donose Intranetu kod Ekstraneta su, pre svega, projektovane tako da ubrzaju posao između poslovnih ljudi. Zbog toga Ekstranet zahteva sigurnost i privatnost, što se obezbeđuje implementacijom zaštitnih sredstava (firewall), kodiranjem poruka i korišćenjem specijalnih - virtualnih privatnih mreža (VPN) za komuniciranje kroz javnu Internet mrežu, sve u cilju pristupa Intranet mrežama kompanija.


Нема коментара:

Постави коментар