INFORMACIONI SISTEMI NA INTERNETU
Poslednjih godina, sa naglom ekspanzijom Interneta, pokušano je da se isti principi i tehnologije upotrebe i za realizaciju informacionih sistema. Tako su nastale nove kategorije informacionih sistema nazvane Intranet, Extranet i Virtuelne privatne mreže (VPN).
Poslednjih godina, sa naglom ekspanzijom Interneta, pokušano je da se isti principi i tehnologije upotrebe i za realizaciju informacionih sistema. Tako su nastale nove kategorije informacionih sistema nazvane Intranet, Extranet i Virtuelne privatne mreže (VPN).
INTRANET
Intranet nije
ništa novo, tako da izgraditi Intranet znači jednostavno upotrebiti Internet
principe za prenos informacija unutar granica jedne poslovne organizacije ili
sistema.
Kada se ima uvid na veliki obim
informacija koje se danas nalaze u kompanijama, uključujući gomilu štampanih
informacija kao što je poslovna dokumentacija, kompjuterska dokumentacija,
procedure, različite specifikacije opreme, itd, dolazi se do zaključka o
velikom značaju predstavljanja ovih informacija tako da budu trenutno dostupne
svakom zainteresovanom, putem računarskih mreža. Korisnici informacija više ne
moraju da preturaju po gomilama raznorazne dokumentacije, a ni kompanije ne
moraju da troše novac i vreme na štampanje dokumenata i informacija, bez
posebne garancije da će ih korisnici čitati. Većina od štampanih informacija se
obično ne koristi upravo zbog problema dostupa ovim materijalima, a i kada im
se pristupi često su zastarelog datuma. Intranet danas koriste mnoge kompanije
da bi dostavili privatne korporacijske informacije internim korisnicima.
Intranet je bilo koja interna
računarska mreža (LAN ili WAN) koja podržava Internet aplikacije, pre svega
World Wide Web servis. Naravno, mreža mora da je realizovana pomoću TCP/IP
protokola kao osnovni uslov da se
princip Intraneta može ostvariti. Ako mreža poseduje TCP/IP, onda je lako
instalirati WWW servere i pretraživače (browser) koji rade na isti način kao
oni na Internetu. Uobičajeno je da Intranet mreža bude priključena na javni
Internet preko jednog mrežnog čvora. Ovaj čvor, osim što obezbeđuje povezivanje
sa Internetom, ima važnu ulogu da služi kao zaštitna barijera (firewall), u
cilju sprečavanja pristupa neželjenih spoljnih korinika na kompanijski
Intranet.
Svaka veća firma
danas poseduje veliku količinu poslovnih
informacija koje mora dostaviti svojim zaposlenim, kao i svojim spoljnim
klijentima. Sledeća lista predstavlja primer različitih tipova dokumenata koje
kompanije tradicionalno distribuiraju:
Dokumenti
Svaka veća firma
danas poseduje veliku količinu poslovnih
informacija koje mora dostaviti svojim zaposlenim, kao i svojim spoljnim
klijentima. Sledeća lista predstavlja primer različitih tipova dokumenata koje
kompanije tradicionalno distribuiraju:
- Uputstva za kurseve
i procedure;
- Standard ISO 9000
– radne instrukcije;
- Programi koji se
odnose na zaposlene;
- Uputstva za
korišćenje softvera;
- Uputstva za
rukovanje hardverom;
- Neprekidna pomoć;
- Objašnjenja o
raznim standardima;
- Seminari;
- Uputstva za obuku
kadrova i razni priručnici;
- Novosti u
kompaniji i različita obaveštenja;
- Mape i šematski
prikazi;
- Kompjuterski
izveštaji;
- Korisnički
podaci;
- Literatura vezana
za prodaju i marketing;
- Cenovnici;
- Katalozi
proizvoda;
- Objavljivanje stručnih radova i
izveštaja.
Elektronska dokumentacija
Kompanije poseduju brojne forme
dokumentacija smeštene na kompjuterima u obliku elektronske dokumentacije, kao
i komponente softvera koje se tradicionalno prenose preko disketa ili preuzimaju
preko mrežnih čvorova. Ovde se mogu nalaziti:
- Podaci o
testovima;
- Korisnički
podaci;
- Obrasci za
dokumente;
- Softverske
aplikacije;
- Komponente
programerskih alatki.
U prošlosti mnogi od ovih resursa su
bili sakriveni ili veoma teško dostupni preko računarske mreže. Danas, Intranet
tehnologija omogućava kataloški prikaz resursa, u kontinualnom režimu rada, za
korisnički pregled i njihovo automatsko preuzimanje, od strane bilo kog
korisnika koji ima dozvolu za takvu radnju.
Interaktivna komunikacija
Postoje različite
vrste dvosmerne komunikacije unutar kompanije koje mogu biti pokrivene interaktivnom komunikacijom. To su najčešće:
- Nadzori nad
procesima i dobijanje povratnih informacija;
- Upiti o
progresu poslova i poslovni izveštaji;
- Distribucija
memoranduma, komentara i diskusija;
- Unos i
prikupljanje podataka;
- Interaktivni
upiti bazama podataka;
- Promocija
proizvoda i naručivanje.
Intranet omogućava da se komunicira sa
zaposlenima, korisnicima ili spoljnim klijentima, prezentovanjem informacija
koje zahtevaju povratne informacije, njihovo prihvatanje i obrada podataka
automatski kroz baze podataka. On, takođe, podržava spontano korisničko
pretraživanje arhiviranih informacija i baza podataka.
EKSTRANET
Ekstranet je
privatna računarska mreža koja koristi Internet protokole i javni
telekomunikacioni sistem za razmenu poslovnih informacija i operacija, sa
spoljnim korisnicima, dobavljačima ili proizvođačima. Ekstranet se može
posmatrati kao deo kompanijskog Intraneta koji je dostupan korisnicima van
kompanije, pre svega za razmenu velike količine podataka putem Interneta, za
distribuciju kataloga proizvoda, za saradnju sa drugim kompanijama u cilju
pravljenja zajedničkih projekata, za razvoj i korišćenje programa obuke sa
drugim kompanijama, za distribuciju noviteta koji su od interesa za partnerske
kompanije, itd. Na ovaj način, omogućava se ljudima van kompanije da
jednostavno učitaju Internet (Web) prezentaciju kompanije i dobiju neophodne
informacije za koje su zainteresovani. U mnogim situacijama, spoljni korisnici
kojima su neophodne neke interne informacije drugih kompanija, žele da do njih
dođu na najbrži mogući način. Pristup preko Interneta na Intranet kompanije
pomoću Web prezentacija automatizuje ovaj kontakt korisnika, u najvećoj mogućoj
meri, pri čemu se štedi na resursima, a povećava se i produktivnost. Mora se
naglasiti da se pristup spoljnih korisnika na Intarnet kompanije dozvoljava
samo posebno odabranim klijentima i da je strogo kontrolisan mnogim zaštitnim
postupcima.
Kada se planira
Ekstranet, mora se razmotriti širok spektar informacija koje mogu biti tražene
ne samo od strane trenutnih klijenata, već i od budućih, zatim od potencijalnih
saradnika, kao i od mogućih organizacionih promena same kompanije.
Ovde će biti nabrojane
neke od informacija koje je moguće staviti na Web prezentaciju kompanije za
korisnike Ekstraneta:
- Brošure
proizvoda;
- Elektronski
katalozi;
- Specifikacije
proizvoda;
- Promocije
proizvoda;
- Odgovori na
često postavljana pitanja;
- Naručivanje i plaćanje
putem Interneta;
- Uputstva za
rukovanje proizvodima;
- Liste
klijenata;
- Distribucija softverskih proizvoda preko mreže;
- Detalji garancije;
- Formulari za
žalbe kupaca;
- Ponuda posla za nove radnike.
Na osnovu ove liste može se zaključiti
da postoji značajna razlika u tipu informacija koje se stavljaju na Ekstranet i
na Intranet. Iste prednosti koje Internet tehnologije donose Intranetu kod
Ekstraneta su, pre svega, projektovane tako da ubrzaju posao između poslovnih
ljudi. Zbog toga Ekstranet zahteva sigurnost i privatnost, što se obezbeđuje
implementacijom zaštitnih sredstava (firewall), kodiranjem poruka i korišćenjem
specijalnih - virtualnih privatnih mreža (VPN) za komuniciranje kroz javnu
Internet mrežu, sve u cilju pristupa Intranet mrežama kompanija.
Нема коментара:
Постави коментар